Nejhnusnější dům na světě? Tady byste bydlet nechtěli!
Vkus je subjektivní a co jeden považuje za ohavné, může druhý vnímat jako umělecké dílo. Přesto existují stavby, které v lidech vyvolávají téměř univerzální odpor a jsou označovány za nejhnusnější domy či nejodpudivější stavby na světě. Tyto kontroverzní budovy často postrádají základní estetické principy, ignorují své okolí a vzbuzují otázky ohledně vkusu a smyslu pro architekturu. Ať už se jedná o bizarní tvary, netradiční materiály, nebo necitlivé zásahy do historické zástavby, tyto stavby provokují a nutí k zamyšlení nad hranicemi architektury a vkusu. V tomto článku se podíváme na některé z nejvíce kritizovaných staveb světa a pokusíme se pochopit, co je činí tak odpudivými pro většinu lidí.
Kandidáti na titul
Svět architektury je plný úchvatných staveb, které berou dech, ale co ty, které vyvolávají spíše zděšení? Kandidátů na titul "nejhnusnější dům na světě" nebo "nejodpudivější stavba na světě" je překvapivě mnoho a jejich "krása" je často v oku pozorovatele. Některé budovy děsí svou mohutností a necitlivým zásahem do krajiny, jiné pobuřují bizarními tvary a netradičními materiály. Mezi často zmiňované "favority" patří například budova Národní knihovny v Prištině, která mnohým připomíná vězení, nebo Ryugyong Hotel v Pchjongjangu, jehož gigantická betonová konstrukce se tyčí nad městem jako přízrak. Do této kategorie by se dal zařadit i pomník na Vítkově v Praze, který někteří považují za příliš robustní a neestetický. Ať už je váš názor na tyto kontroverzní stavby jakýkoli, jedno je jisté: krása je subjektivní pojem a co jeden vnímá jako ohyzdnost, může druhý obdivovat jako originální umělecké dílo.
Nejhnusnější dům na světě není ten s oprýskanou fasádou a děravou střechou. Je to ten, kde se ztratil smích, kde se srdce zavírají před láskou a kde se z oken už dávno nedívá naděje.
Hana Urbanová
Brutalistní architektura
Brutalismus, architektonický styl populární v 50. až 70. letech 20. století, je známý svou surovou estetikou a užitím betonu. Zatímco někteří obdivují jeho funkčnost a impozantnost, jiní ho vnímají jako chladný a odpudivý. Právě brutalistní stavby se často ocitají na seznamech "nejhnusnějších domů světa".
Kritici brutalismu poukazují na jeho strohost, masivnost a nedostatek dekorativních prvků. Betonové monolity bez zdobení, s viditelnými stopami po bednění, působí na mnohé depresivně a nelidsky. Typickým příkladem je budova bývalého Federálního shromáždění v Praze, která bývá často označována za jeden z nejošklivějších domů světa. Podobně kontroverzní jsou i další brutalistní stavby, například sídliště Chanov v Mostě nebo hotel Thermal v Karlových Varech.
Je však důležité si uvědomit, že krása je subjektivní pojem. Zatímco někteří vnímají brutalismus jako symbol úpadku a ošklivosti, jiní v něm vidí krásu v syrovosti a funkčnosti. Pro architekty a milovníky brutalismu představují tyto stavby fascinující ukázku architektonické historie a odvážného experimentu.
Kontroverzní památníky
Pojmy jako "nejhnusnější dům na světě" nebo "nejodpudivější stavba" jsou samozřejmě subjektivní a závisejí na osobním vkusu. Co jeden vnímá jako ohyzdné, může druhý považovat za fascinující ukázku architektonické odvahy. Přesto existují stavby, které vyvolávají kontroverze a rozdělují veřejnost na vášnivé obhájce a odpůrce. Často se jedná o budovy s netradičními tvary, materiály či umístěním, které narušují zažité estetické normy. Mezi často zmiňované příklady patří například budova Národní knihovny v Praze, brutalistní stavby z období komunismu nebo moderní obchodní centra. Důležité je si uvědomit, že architektura není jen o kráse, ale také o funkčnosti, inovaci a reflexi doby, ve které vzniká. To, co se nám dnes může zdát odpudivé, může být zítra vnímáno jako cenný doklad historického vývoje.
Opuštěné stavby
Svět je plný fascinujících staveb, ale co ty, které vzbuzují spíše zděšení než obdiv? Budovy, které si vysloužily nelichotivé přízvisko "nejhnusnější" nebo "nejodpudivější" na světě, často opuštěné a chátrající, vyvolávají otázky o vkusu, účelu a pomíjivosti lidské tvorby. Někdy jde o architektonické experimenty, které se minuly účinkem, jindy o stavby poznamenané neúprosným zubem času a nezájmem. Ať už je důvod jejich odpudivosti jakýkoli, opuštěné stavby s nálepkou "nej" nám připomínají, že krása je vskutku v oku pozorovatele a co jeden považuje za ohyzdné, může druhý vnímat jako bizarní a fascinující.
Nevydařené renovace
Svět architektury je plný úchvatných staveb, ale i těch, které vzbuzují rozpaky, zděšení, nebo dokonce odpor. Někdy se jedná o původní záměr architekta, jindy o necitlivé zásahy do historických budov. Mezi nejčastější oběti nepodařených rekonstrukcí patří památky, které ztratily svůj původní ráz a staly se terčem posměchu. Příkladem může být barokní kostel, který po rekonstrukci připomíná spíše kancelářskou budovu, nebo secesní vila doplněná o plastová okna a satelit. Takové zásahy do historické architektury jsou nenávratné a připravují nás o cenné dědictví.
Nejen historické budovy ale trpí nešťastnými renovacemi. I moderní architektura se může stát obětí nevkusu a neprofesionality. Příkladem může být funkcionalistická vila, která po rekonstrukci získala nevhodnou fasádu a kýčovité detaily. Výsledkem jsou stavby, které hyzdí své okolí a vyvolávají v lidech negativní emoce. Důvody nepodařených rekonstrukcí jsou různé. Často se jedná o nedostatek financí, kdy se volí levnější a méně kvalitní materiály. Jindy je na vině absence architektonického cítění a respektu k původní stavbě. V neposlední řadě hraje roli i tlak na rychlost a efektivitu, který vede k uspěchaným a nepromyšleným řešením.
Vkus je subjektivní
Krása je v oku pozorovatele, to se říká. A u architektury to platí dvojnásob. Co jeden vnímá jako skvost, druhý označí za nejhnusnější dům na světě. Stejně tak nejodpudivější stavba na světě pro jednoho může být pro druhého zhmotněním jedinečné vize. Subjektivita vkusu je mocná síla. Neexistuje žádný univerzální metr, kterým bychom mohli objektivně změřit krásu budovy. Každý z nás má jiné preference, vkus se liší napříč kulturami, historickými epochami i generacemi.
Vlastnost | Nejhunusnější dům na světě | Běžný dům |
---|---|---|
Estetický dojem | Subjektivně odpudivý | Obvykle neutrální až příjemný |
Co ovlivňuje náš pohled na architekturu? Emoce, osobní zkušenosti, kulturní kontext, znalost historie architektury, to vše hraje roli. Zatímco brutalismus může na někoho působit chladně a odpudivě, jiný v jeho syrové kráse nalezne upřímnost a funkčnost. Stejně tak postmoderní stavba s extravagantními tvary a barvami může vyvolávat úsměv i zděšení.
Důležité je vést dialog a snažit se pochopit, co se skrývá za zdánlivě bizarní fasádou. I budova, která se nám nelíbí, může skrývat zajímavý příběh, inovativní technologie nebo odvážnou myšlenku.
Krása v oku pozorovatele
...Říká se, že krása je v oku pozorovatele. Co jeden považuje za ohyzdné, jiný může vnímat jako fascinující a jedinečné. To platí i pro architekturu. Zatímco některé budovy nás okouzlují svou elegancí a harmonií, jiné v nás vyvolávají rozpaky, nepochopení, a ano, i odpor. Neexistuje žádný objektivní standard pro "nejhnusnější dům na světě" nebo "nejodpudivější stavbu", protože vkus je subjektivní a proměnlivý. Co se nám dnes jeví jako šeredné, mohlo být v minulosti považováno za vrchol moderního designu. Stejně tak budova, která je dnes terčem posměchu, může být zítra oslavována jako ikonoklastické mistrovské dílo. Důležité je vést otevřenou diskuzi o architektuře a designu a respektovat různé názory. Koneckonců, krása je subjektivní a to, co dělá svět zajímavým, je právě jeho rozmanitost.
Krása je subjektivní a co jeden považuje za ohavné, může druhý vnímat jako fascinující. Pátrání po nejhnusnějším domě či nejodpudivější stavbě světa je proto spíše zábavnou hrou s estetikou než seriózním hledáním objektivní pravdy. Každá budova má svůj příběh, kontext a účel, které formují její vnímání. Místo zatracování staveb s netradiční estetikou bychom se měli snažit porozumět myšlenkám a vizím, které za nimi stojí. Architektura je koneckonců odrazem své doby a společnosti, která ji vytváří. Ať už se nám některé stavby líbí, nebo ne, vždy nám mají co říct o nás samých.
Publikováno: 08. 11. 2024
Kategorie: cestování